آدرس

امور اداری    ۷۰ ۲۰ ۹۱۰۰ (۰۲۱)

چطور در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ راهنمای جامع + نمونه سوال
همه ما می‌خواهیم آینده‌ی بهتری داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم رویاهایمان را به حقیقت تبدیل کنیم، نیاز است آموزش و یادگیری را جدی بگیریم. آیلتس یکی از آزمون‌هایی است که برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خارجی و همچنین اشتغال در کشور‌های مختلف جهان، بسیار مهم است. در این آزمون، یکی از بخش‌های اساسی، بخش ریدینگ است که برای بسیاری از زبان‌آموزان مبهم و چالش برانگیز به نظر می‌رسد. در این مقاله، به بررسی راهکارها و تکنیک‌هایی برای بهبود نمره‌ی لیسنینگ آیلتس پرداخته‌ایم. با ما همراه شوید و بهترین نتیجه را در این بخش از آزمون آیلتس به دست آورید.

مکالمه انگلیسی با پارتنر های زبان حرفه ای!

آموزش مکالمه انگلیسی، به صورت آنلاین و تلفنی با تعیین سطح و 2 جلسه آزمایشی رایگان

فهرست مطالب

چطور در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ این سوالی است که بیشتر شرکت کنندگان آزمون آیلتس می پرسند. ما نیز قصد داریم تا در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم و نکات بسیار مهمی را باهم بررسی کنیم.

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از پرطرفدارترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی است که در سطح جهانی به همراه دیگر آزمون هایی نظیر TOEFL و PET ، از سطح آموزش زبان انگلیسی شما ارزیابی می کند. آیلتس شامل چهار بخش اساسی است: اسپیکینگ، ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ  که در هر بخش شما به چالش کشیده می شوید تا توانایی های زبانی خود را نشان دهید. برای کسب نمره‌ی بالاتر در این آزمون، شما باید توانایی خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتاری خود را با تمرینات مداوم، بهبود بخشید و با استفاده از منابع درست و معتبر، خود را برای موفقیت در این آزمون آماده کنید. در مقاله “چطور در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟” به طور کامل به بخش لیسنینگ آزمون آیلتس می پردازیم. همراه ما باشید:

لیسنینگ آزمون آیلتس

لیسنینگ آزمون آیلتس لیسنینگ آکادمیک و لیسنینگ عمومی دو نوع دارد. هر دو نوع در امتحان آیلتس شامل چهار قسمت هستند.

لیسنینگ آکادمیک
این بخش به منظور سنجش توانایی شنیدن و درک مطلب در محیط‌های تحصیلی است. موضوعات مورد بررسی در این بخش شامل سخنرانی‌ها و مکالمات دانشگاهی است. سوالات نیز از نوع چهارگزینه‌ای و تکمیل جملات خالی ممکن است.

لیسنینگ عمومی
این بخش به منظور سنجش توانایی شنیدن و درک مطلب در موقعیت‌های روزمره و عمومی استفاده می‌شود. موضوعاتی که در این بخش ممکن است مورد بررسی قرار بگیرند شامل مکالمات روزمره، مکالمات در مکان‌های عمومی، اطلاعیه‌های عمومی و مکالمات تلفنی می‌باشند.

بخش شنیداری آزمون آیلتس شامل چهار بخش زیر است:

بخش ۱: مکالمه‌ای بین دو فرد است که در محتوای روزانه تنظیم می‌شود (به‌عنوان مثال مکالمه‌ای که در یک آژانس املاک، هتل یا فروشگاه صورت گرفته است)

بخش ۲: گفتگوی یک نفره‌ای که با محتوای اجتماعی روزانه تنظیم شده است (به‌عنوان مثال سخنرانی درباره خانواده‌های بومی)

بخش ۳: مکالمه بین حداکثر ۴ نفر که با موضوع آموزش‌و‌پرورش تنظیم شده است (به‌عنوان مثال یک استاد دانشگاه و دانشجو‌های که درمورد یک تکلیف بحث می‌کنند)

بخش ۴: گفتگوی تک نفره در موضوع دانشگاهی مطرح می‌شود (به‌عنوان مثال ارائه دانشگاهی)

برای اینکه در آزمون لیسینینگ نمره بالا بگیرید باید از کاری که قرار است انجام بدهید درک کاملی داشته باشید. همچنین باید با انواع و اقسام لهجه های انگلیسی آشنایی باشید. در آزمون لیسینینگ آیلتس طیف وسیعی از لهجه ها به کار گرفته می شوند ؛ بنابراین اگر می خواهید جزو کسانی باشید که نمره بالایی در آزمون شنیداری می گیرند باید گوشتان را به شنیدن و فهمیدن لهجه های انگلیسی در کشورهای مختلف عادت بدهید.

انواع سوالات آزمون شنیداری آیلتس

قبل از هر کاری، باید با سوالات مختلفی که در آزمون لیسینینگ از شما پرسیده می شود آشنا بشوید. در ادامه سوالات مختلفی که در این امتحان مهم باید به آنها جواب بدهید را با هم بررسی می کنیم.

سوالات تکمیل خلاصه ها (Summary Completion)

در این قسمت از شما خواسته می شود که بر اساس شنیده هایتان یک فلوچارت، فرم یا جدول را پر کنید. برای اینکه بتوانید به راحتی سوالات مربوط به این قسمت را پاسخ بدهید از نمونه سوال هایی که در آنها سوالات Summary Completion به همراه نکات مربوط به آن آورده شده استفاده کنید. این نمونه سوالات به شما کمک می کنند که بدانید دقیقا در آزمون از شما چه چیزی خواسته می شود و چطور باید به آن پاسخ بدهید.

نکات مربوط به پر کردن فرم در سوالات Summary Completion

در بخش اول آزمون به شما یک فرم یا جدول داده می شود که باید آن را پر کنید. به طور معمول پاسخ های این بخش یک یا دو کلمه ای هستند و شامل اطلاعات واقعی مثل شماره تلفن، تاریخ و زمان می شوند.

سوالات چند گزینه ای (Multiple Choice Questions)

در این قسمت یک سوال با چندین گزینه مختلف از شما پرسیده می شود که باید از میان گزینه های مختلف جواب صحیح را پیدا کنید. سعی کنید با بررسی سوالات دوره های قبلی آزمون آیلتس با این بخش هم آشنا بشوید و نکات و راهکارهای مهم و مفید برای پاسخگویی به سوالات چند گزینه ای را یاد بگیرید.

سوالات مربوط به برچسب زدن به نقشه یا نمودار (Labelling a Map or Plan)

در این بخش به شما یک نقشه، نمودار و یا یک دیاگرام داده می شود که روی بعضی از قسمت های آن برچسب هایی وجود دارد. در طول آزمون لیسینینگ درباره این برچسب ها صحبت می شود و شما باید بتوانید با توجه به چیزی که می شنوید برچسب ها را تکمیل کنید.

نکات کلیدی لیسنینگ ؛ قبل از آزمون لیسنینگ آیلتس

اگر دنبال تمرین کردن برای آزمون لیسینینگ آیلتس هستید نکات زیر را اجرا کنید تا موفقیتتان را افزایش بدهید:

  • در آزمون های عملی رسمی شرکت کنید.
  • سوالات خاصی که در آنها مشکل دارید را شناسایی کنید.
  • اشتباهاتتان را تجزیه و تحلیل کنید.
  • به این فکر کنید که چرا چنین اشتباهاتی کردید؟ دلایل خاصی که باعث شده به سوال مورد نظر پاسخ اشتباه بدهید چه بوده؟ زمان، استراتژی، دایره لغات، گرامر، مهارت گوش دادن و یا املای کلمات باعث چنین اشتباهی شده؟
  • اول از همه روی مواردی که در آنها ضعیف تر هستید کار کنید.
  • این روند را تکرار کنید را به طور منظم و مداوم یک نمره ثابت بالا کسب کنید.
  • از قبل برنامه ریزی کنید تا زود به محل آزمون برسید. شما باید برای مستقر شدن در محل آزمون و آمادگی برای امتحان زمان کافی داشته باشید.
  • دستورالعمل ها و نکات مربوط به امتحان را با دقت بخوانید و گوش بدهید. خیلی از داوطلبان به خاطر اشتباهات ساده یا از قلم انداختن برخی دستورات ساده به راحتی نمره قبولی را از دست می دهند.
  • می توانید جواب هایتان را روی برگه آزمون بنویسید.
  • در پایان با دقت کامل جواب هایتان را از برگه سوالات به پاسخنامه منتقل کنید.
  • اگر دلتان بخواهد می توانید همه جواب هایتان را با حروف بزرگ بنویسید.
  • اگر در طول امتحان در شنیدن صدای ضبط شده مشکل داشتید در پایان آن را به مسولین برگزار کننده آزمون گوشزد کنید.
  • پادکست های آموزش زبان انگلیسی گوش کنید.
  • پادکست های یکی از بهترین ابزارهایی هستند که یک زبان آموز می تواند در اختیار داشته باشد. این پادکست ها درباره زندگی در یک کشور انگلیسی زبان بینش و تفکر بسیار خوبی به شما می دهند. انواع و اقسام مختلف و متنوعی از پادکست ها وجود دارند که می توانید با توجه به علایقتان آنها را انتخاب و گوش کنید.

استراتژی پاسخ دهی به سوالات لیسنینگ در طول آزمون آیلتس

زبان‌آموزان هنگام پاسخ دادن به سوالات باید به طور کامل فقط به صدا توجه کنند و در حقیقت به آن گوش کنند به جای اینکه به خواندن سوالات مشغول باشند. به بیان ساده، به طور

همزمان به شنیدن و خواندن سوالات نپردازند. قبل از اینکه صدای ضبط شده برای شما پخش شود، توجه خود را به طور کامل معطوف جزوه سوالات کنید و زمان گوش دادن به صدا، فقط به صدای در حال پخش گوش کنید.

نکته مهم دوم این است که نیازی نیست شما به همه سوالات پاسخ دهید تا بتوانید نمره بالایی کسب کنید.

اگر شما برنامه‌تان را جوری بچینید که به 30 سوال از 40 سوال آزمون پاسخ دهید، به احتمال زیاد نمره 7 را کسب خواهید کرد که خُب، نمره خوبی در این مهارت خواهد بود. به خاطر داشته باشید که سطح دشواری سوالات در آزمون آیلتس با یکدیگر متفاوت است. (در هر دو بخش Listening و Reading)

اجازه ندهید یک سوال سخت باعث شود که فایل صوتی را از دست بدهید. توصیه من این است که دقت کنید از دست دادن یک یا دو سوال باعث عصبانیت شما نشود. در چنین شرایطی، سریع به افکار خودتان مسلط شوید تا سوالات دیگری که توانایی پاسخ به آنها را دارید را از دست ندهید. درگیر شدن شما با تنها چند سوال «بسیار سخت»، مثل دومینو بر روی سایر سوالات و پاسخ‌های شما تأثیرگذار خواهد بود.

توانایی برخورد با سوالات چند گزینه‌ای

یکی از مشکلاتی که معمولا سد راه طیف وسیعی از آزمون‌دهندگان آیلتس می‌شود این است که، شرکت‌کنندگان زمان کافی برای خواندن همه سوالات و گزینه‌های آنها ندارند. این مشکل بیشتر در مورد سوالاتی رخ می‌دهد که دارای پاسخ‌های طولانی هستند. اما راه حل چیست؟به جای صرف کردن زمان زیاد برای خواندن سوالات بخش‌های 1 و 2، زمان خود را برای خواندن و دوباره خواندن سوالات ارزشمند بخش‌های 3 و 4 پس‌انداز کنید. از زمانی که در پایان هر بخش به شما داده می‌شود، در جهت  آماده‌سازی خودتان برای بخش‌های پیشِ رو استفاده کنید.

دیگر اشتباه فوق‌العاده بزرگی که اکثر شرکت‌کنندگان در آزمون آیلتس هنگام پاسخ دادن به این گونه سوالات مرتکب می‌شوند، این است که هنگام پخش فایل صوتی، آنها در حال بازخوانی گزینه‌های سوالات هستند. آنها گمان می‌کنند که در حال گوش کردن به فایل صوتی هستند در حالیکه در واقع این گونه نیست! آنها تنها دارند آن صدا را می‌شنوند! پس شما دیگر این اشتباه را مرتکب نشوید. تنها مطمئن شوید که گزینه‌ها را خوانده‌اید، متوجه شده‌اید و زیر نقاط کلیدی هر گزینه را خط کشیده‌اید. حالا صبر کنید که بلندگو صحبت‌هایش را تمام کند و سپس نوبت شماست که ببینید کدام گزینه مناسب‌تر است.

به خاطر داشته باشید که یک راه حل فوق‌العاده خوب برای پیدا کردن گزینه مناسب، حذف گزینه‌های اشتباه است. این نکات حتما به درد شما خواهند خورد. هیچ گزینه‌ای را به راحتی انتخاب نکنید فقط به این خاطر که لغات آن را ممکن است در فایل صوتی شنیده باشید. بسیاری از سوالات در بخش 3 استنتاجی هستند. به این معنا که به طور مستقیم در فایل صوتی به آن اشاره نشده است. بر اساس تجربه اثبات شده است که دو گزینه خیلی راحت و خیلی سخت احتمالا پاسخ مورد نظر شما نیستند. تقریبا در تمامی موارد یک یا حتی دو گزینه از سه گزینه به راحتی و با یک نگاه اولیه رد می‌شوند. با این کار شما شانس خود را برای رسیدن به گزینه صحیح افزایش می‌دهید. حتی ممکن است برخی از گزینه‌ها در نگاه اول در تضاد آشکار با محتوای صوتی پخش شده باشند.

علاوه بر این تکنیک ها، حواستان باشد که تمرکزتان را از دست ندهید

با اینکه در طول آزمون لیسینینگ و موقع گوش دادن به سوالات تمرکز کردن کار سختی به نظر می رسد ولی اگر دلتان می خواهد با نمره ۷ یا بالاتر از این آزمون بیرون بیایید باید نهایت تلاشتان را بکنید که کاملا متمرکز باقی بمانید.

برای افزایش تمرکز به تمرینات گوش دادن فعال و موثر نیاز دارید. یادتان باشد حتی اگر صبح تا شب فایل های لیسینینگ زبان گوش کنید ولی موقع شنیدنشان حواستان جای دیگری باشد نتیجه چندان خوبی نمی گیرید. باید عادت کنید زمانی که به یک فایل صوتی یا برنامه تلویزیونی گوش می دهید حواستان معطوف آن باشد. به این ترتیب به مروز زمان تمرکزتان بیشتر می شود.

دستورالعمل های آزمون را با دقت بخوانید

این مورد مخصوصا زمانی که در آزمون کلمه “حد مجاز” قید می شود اهمیت بیشتری پیدا می کند. حواستان باشد اگر در سوال مطرح شده گفته شده که بیشتر از سه کلمه مجاز نیست، نباید از این بیشتر بنویسید؛ یعنی اگر جواب شما چهار کلمه باشد نادرست تلقی می شود و نمره این بخش را از دست می دهید.

با انواع و اقسام سوالات مختلف آشنا شوید

این کار باعث می شود روز امتحان غافلگیر نشوید و بدانید چه تیپ سوالاتی در انتظارتان است و چطور باید به آنها جواب بدهید. برای آشنایی با سوالات لیسینینگ آیلتس، آزمون های قبلی را مرور کنید و سوالاتش را با دقت بررسی کنید.

تمرین کنید که فقط به یک بار گوش دادن نیاز داشته باشید

خیلی از اساتید در کلاس های زبان به زبان آموزانی که قصد گرفتن مدرک آیلتس دارند اجازه می دهند فایل امتحان را سه یا چهار بار گوش کنند و بعد به سوالات آن پاسخ بدهند؛ اما ما به شدت توصیه می کنیم که در شرایط آزمون آیلتس تمرین کنید، یعنی خودتان را فقط به یک بار گوش دادن عادت بدهید.

نکات کلیدی لیسنینگ ؛ راهکار هایی برای روز امتحان آیلتس

به دستورالعمل‌های صوتی قبل از هر بخش با دقت گوش دهید. این دستورالعمل در دفترچه آزمون چاپ نشده است.

دستورالعمل‌های دفترچه آزمون را با دقت بخوانید تا بدانید چه تعداد کلمات باید در پاسخنامه بنویسید. اگر بیشتر از مقدار موردنیاز کلمات بنویسید، نمره خود را از دست خواهید داد.

قبل از گوش دادن سوالات را بخوانید. 30 تا 60 ثانیه برای خواندن سوالات و دستورالعمل‌ها در نظر گرفته شده است.

زیر کلمات کلیدی سوال خط بکشید. با این حال، به مترادف‌ها و نقل قول‌ها نیز گوش دهید.

موقعیت را تجسم کنید و سعی کنید پاسخ را پیش‌بینی کنید.

در مدت زمان 10 دقیقه پاسخ‌ها را از دفترچه آزمون به پاسخنامه منتقل کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام پاسخ‌ها را به برگه پاسخ منتقل کرده‌اید. جواب سوالات را خالی نگذارید حتی اگر جواب را نمی‌دانید. بهترین حدس خود را برای هر سوال بنویسید.

پاسخ‌های خود را در مدت زمان مکث 30 ثانیه‌ای بعد از هر بخش بررسی کنید.

معرفی منابع لیسنینگ آیلتس

کتاب get ready for IELTS listening

کتاب Colins listening for IELTS 

کتاب IELTS listening Actual tests

کتابهای Cambridge 

کتاب mindset 

کتاب Tactics for listening

Ieltsbuddy.com

پادکست های 6minutes BBC

معیار نمره دهی لیسنینگ آیلتس

با شمارش امتیازهایی که از مجموع ۴۰ سوال می گیرید و بر اساس موارد زیر می توانید نمره نهایی تان در آزمون  لیسینینگ آیلتس را محاسبه کنید:

نمره: امتیاز:
۹٫۰ ۳۹-۴۰
۸٫۵ ۳۷-۳۸
8 ۳۵-۳۶
5/7 ۳۲-۳۴
7 ۳۰-۳۱
5/6 29-26
6 25-23
5/5 18-22

تعداد سوالات و مدت زمان آزمون لیسنینگ

آزمون  لیسینینگ آیلتس حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و در مجموع ۴۰ سوال برای پاسخ دادن وجود دارد و هر سوال ۱ امتیاز دارد. آزمون به ۴ بخش تقسیم می شود و هر چه به جلو می روید به تدریج سطح سوالات هم سخت تر می شود. زمان بندی درست و مناسب بسیار مهم و کلیدی است. به شما یکبار وقت داده می شود که قبل از شنیدن صدای ضبط شده به سوالات نگاهی بیندازید و در پایان هم وقت دارید که پاسخ هایتان را بررسی کنید. 10 دقیقه فرصت دارید تا جواب هایتان را در پاسخ نامه آزمون وارد کنید.

 

سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس (فایل PDF)

در این بخش می توانید به صورت رایگان فایل پی دی اف نمونه سوالات IELTS Listening در سال های اخیر را دانلود کنید.

درباره آیلتس بیشتر بدانید:

چطور در ریدینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ راهنمای جامع + نمونه سوال

چطور در اسپیکینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ راهنمای جامع + نمونه سوال

چطور در رایتینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ راهنمای جامع + نمونه سوال

دوجلسه آزمایشی رایگان!

دو جلسه 100% رایگان تعیین سطح و شرکت در کلاس های آموزش مکالمه زبان تلفنی ECC فقط با پرکردن فرم زیر:

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

تقویت مهارت ریدینگ (Reading) و درک مطلب زبان انگلیسی

تقویت مهارت ریدینگ و درک مطلب زبان انگلیسی: راهنمای جامع

مهارت ریدینگ یا خواندن، یکی از مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی است که نقش حیاتی در زندگی روزمره، پیشرفت تحصیلی و شغلی ایفا می‌کند. با تقویت مهارت ریدینگ، می‌توانید به انبوه اطلاعات موجود در منابع انگلیسی دسترسی پیدا کنید، با افراد انگلیسی زبان در سطوح مختلف ارتباط برقرار کنید، در امتحانات و مقاطع تحصیلی بالاتر موفق شوید و فرصت‌های شغلی خود را ارتقا دهید.

ادامه مطلب »
۹ روش موثر برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی در خانه

9 روش موثر برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی در خانه

زبان انگلیسی یکی از زبان‌های بین‌المللی است که در بسیاری از زمینه‌های زندگی کاربرد دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای زبان انگلیسی می‌توان به ارتباطات بین‌المللی، تجارت، گردشگری و آموزش اشاره کرد. به همین دلیل، یادگیری زبان انگلیسی برای بسیاری از افراد ضروری است.

ادامه مطلب »
نحوه انتخاب بهترین دیکشنری: راهنمای گام به گام

نحوه انتخاب بهترین دیکشنری: راهنمای گام به گام

دیکشنری یکی از ابزارهای ضروری برای یادگیری هر زبانی است. دیکشنری به ما کمک می‌کند تا معنای کلمات جدید را بیاموزیم، تلفظ آنها را درست بفهمیم و کاربرد آنها را در جمله تشخیص دهیم. اما با وجود تنوع دیکشنری‌های موجود در بازار، انتخاب بهترین دیکشنری برای خودمان می‌تواند دشوار باشد.

در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین دیکشنری را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

ادامه مطلب »
10 داستان‌ کوتاه انگلیسی برای کودکان: راهی جذاب برای یادگیری زبان

10 داستان‌ کوتاه انگلیسی برای کودکان: راهی جذاب برای یادگیری زبان

داستان‌های کوتاه انگلیسی برای کودکان می‌توانند نقش مهمی در یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان ایفا کنند. این داستان‌ها می‌توانند کودکان را با زبان انگلیسی آشنا کنند، دایره لغات و مهارت‌های خواندن و نوشتن آنها را بهبود بخشند و به آنها کمک کنند تا با فرهنگ انگلیسی آشنا شوند.

ادامه مطلب »

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *